الأحد 08 سبتمبر 2024

جوزى واخوه

انت في الصفحة 1 من صفحتين

موقع أيام نيوز

_جوزي خرج راح شغله وانا روحت بره البيت عشان اروق البيت وكان سلفي قاعد جيبت المكنسه الصغيره وفضلت اكنس واتحرك قدامه وفجأه لقياه قام وقرب مني وعمل...
قبل ما اقولكم الحكايه اعرفكم بنفسي انا اسمي نهي من قريه في الارياف متجوزه ابن عمتي اللي عنده اخ اصغر منه وحماتي وقاعدين كلنا في بيت عيله..
حماتي ست كبيره مش بتقدر تتحرك من علي السرير وكنت انا اللي بخدمها ما هي عمتي وبرضو وما لهاش غيري انا اللي اخدمها واشيلها بما ان ولادها رجاله ومعروفه الرجاله في الارياف مستحيل تعمل حاجه في البيت هي سغلها بىه البيت يعملو اي حاحه بس جوه البيت بيخلو الشغالين اللي بياكلو يخدمو هما اللي يعملو كل ده..
وعلي فكره انا اقصد بالشغالين دول مرتاتهم واخواتهم لان الكل مقتنع ان الست مكانها الوحيد هو البيت وتقول حاضر ونعم.. 

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
جوزي ده كان اكبر مني بعشر سنين وكان متجوز ومطلق عشان مراته ما كانتش بتخلف واتجوزني عسان اخلف بس المشكله كانت من عنده وهو مش مقتنع بكدة وكان حاطط في باله انه هيروح للدكتور يبقي قل من نفسه ومش راجل في نظر نفسه واي حد يعرف...
انا كنت صغيره وحلوه وهو ما كانش عليز يطلقني او يتجوز غيري مع اني كنت بكرهه جدا ومش بطيقه ولا بطيق قربه مني بس كنت مغلوبه علب امري انا لو رجعت هرجع فين عند ابويا اللي عنده سبع بنات غيري بيجهو في اتنين وبياكل الباقي بالعافيه...
وعدت الايام وكبرت كام سنه بس جوزي كبر عمر بحاله بقي من المغرب ينام واللي يساله علي الخلفه يقول اني غلباانه واهلي ناس علي قدهم وحرام يطلقني وانه صابر عليا لحد ما اخلف رغم انه متاكده ان العيب منه لان الدكتوره قدامه قالت ان ما عنديش اي عيب والعيب من عنده هو اكتشفت ده بالاشعه والتحالليل..
المهم بقي ان حماتي قالت ان جوزي لازم يسافر يروح يشتغل في الارض اللي فالبلد التانيه اللي جنب بلدنا حماتي ايوه كانت ست مريضه بس شديده..
وجوزي سافر وبعد
 

انت في الصفحة 1 من صفحتين